lørdag 20. august 2011

Fly avsted med fuglen Bestefar ...



Startet som en helt vanlig lørdag, men det viste seg at det ikke skulle bli en så helt vanlig lørdag likevel.
Sola skinner og det er nydelig vær- Verandadøren står opp, og en liten kjøttmeis flyr inn i stua og inn i det store vinduet. Luksus er der, og jeg hører kvitring og bråk. Løper opp trappen og får tak i katta som da har fuglen i munn. 
Fuglen hopper seg bortover gulvet, og blir liggende under sofaen en stund i sjokk. Jeg står en stund i sjokk selv... vet ikke hva jeg skal gjøre. Må jeg drepe den?. lider den? er den halv død? 1 ting vet jeg, å det er at jeg ikke klarer å drepe den. Uansett hva.!
Så jeg henter en klut å for lagt over den, å tatt den opp i hånden min. Den ligger bare å puster, raskt, å lukker øynene. Jeg gir den litt tid for seg selv nede på badet. Etter en halvtimes tid går jeg inn til den, å den ser ut til å ha kviknet til. Den piper nå, når jeg prøver å få tak i den, og den flyr også litt over gulvet. Jeg tar den med ut, og setter den på gresset. Vips, å der flyr den avsted inn i skogen. Jeg ble så utrolig glad!

Tar meg så en joggetur, ned til stranda. Da jeg kommer hjem igjen, har både mamma og pappa ringt flere ganger. De er i Kroatia, og jeg ringer de tilbake. Bestefar har gått bort, lyder det. 
Å jeg får en følelse av at jeg egentlig viste det. Han har jo vært syk en stund, men dette på en og samme dag. 
Man får reddet ett liv og sluppet det ut i det fri, mens ett annet går bort, og sjelen flyr fri..<3 

Hvil i fred bestefar, Jan Osvald Ludvigsen
Du er den smarteste og mest kloke mannen jeg noen gang har kjent. Du ble en gammel og fin mann, som kjørte bil og leste leksikon uten briller i alle 85 åra. Du var full av visdom og likte å lese Illustrert vitenskap, og en hukommelse som husket alt. 11 barnebarn og 13 oldebarn du fikk også. 
Jeg håper og trur at du stolt kan se tilbake på livet, og hvile med ro i sjelen.
Takk for alt, Glad i deg <3






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du en saklig mening eller innvendig, så vil jeg gjerne høre =)